2016-2017: F-Site Women’s History

De F-site biedt inspirerend educatiemateriaal rondom vrouwen uit de geschiedenis toegespitst op de tien tijdvakken. Het materiaal is gratis toegankelijk en sluit aan op geschiedenismethodes in het Voortgezet Onderwijs.

De F-site is een handreiking aan geschiedenisdocenten die behoefte hebben aan gendergelijkwaardig educatiemateriaal. Geschiedenisdocenten hebben immers een sleutelpositie in het aanbieden van een volledige geschiedenis waar mannen én vrouwen een rol spelen.

Het huidige onderwijs biedt leerlingen geen volledige geschiedschrijving. Vrouwen zijn in de geschiedenismethodes onzichtbaar vanwege een klassieke benadering van het vak. De rol van vrouwen wordt zo opzijgeschoven en blijft onderbelicht. Door deze ontmoedigende presentatie wordt leerlingen een stereotype beeld voorgehouden, die rolbevestigend kan werken.

De F-site wil hier verandering in maken. De F in F-site staat voor Feminisme.

De F-site is een concept van Van Gisteren, werkplaats voor historische projecten www.vangisteren.nu

Audiogids F-Site